Hello it's me!

Julklappar, julklappar, julklappar! 
 
Ja jag funderar över det, julklappar. Så svårt. Speciellt när man tycker att barnen redan har allt. Jag skulle kunna tänka mig att fylla upp garderoberna med massa fina kläder men jag tror inte samtliga knoddar skulle uppskatta det. Freija skulle säkert bli överlycklig för kläder, mitt lilla modelejon, hon har ju blivit så stor och är väldigt noga med hur hon ser ut och vad hon har på sig. Hon är i en mellanålder nu tycker jag där det ena stunden ska vara lek och bus och i nästa stund ska det vara mer ordningsamt  och "moget" alldeles för tidigt för det sistnämnda om ni frågar mig, men det känns som att samhället har mer inflytande på min dotter än vad jag har. 
 
Fick hem ett veckobrev från skolan där läraren skrev att det är så mycket prat om smink i klassen. Freija går i årskurs två. När man går i tvåan är man 8-9 år. Varför vill dom bli stora så fort? Varför kan inte barn få vara barn? Ibland känns det som jag har en fjortonåring här hemma i miniatyrformat. 
 
Jag tycker smink är helt okej i LEK inte i vardagen och skola. Lite läppglans och roliga färger med ögonskugga på helgen, hemma, men det är ingenting jag förespråkar. Dubbelmoral tänker ni när jag själv köpt dottern en julkalender med just smink, men det finns regler för detta smink. Hemma, på helgen och ingen annan stans. Sålänge vi kan hålla oss där är det okej. 
 
Hur andra föräldrar förhåller sig till saken det struntar jag i men här är det mina/våra regler som gäller. Alla gör vi olika. 
 
Men hörni vi prata julklappar. Den svåraste i vår familj att köpa en uppskattad julklapp till det är Loke. Jag har faktiskt inte EN susning om vad som skulle behaga herrn förutom en dator och en dator sen jag vet inte ens om han vet hur man handskas med en. Han vill ha den för att spela ett spel på som han lika väl kan spela på Playstation och det har vi ju redan så det känns absolut inte som något alternativ. När Loke fyllde år önskade han sig sängkläder med Pokémon. Det fick han av mormor. Hur länge ska den här Pokémonflugan hålla i sig? Finns det några roliga pokémonalternativ man kan titta på och fundera på att köpa. Jag vill inte köpa massa onödiga saker det ska vara bra, hållbart och uppskattat. Vad ger ni era 7 åringar? 
 
Jag köpte två grejer på Gekås som Loke ska få iallafall 1 ägg som det växer ut en dinosaurie ur sånt gillar han. Samt en snackiz eller vad den hette. Behållare för både dricka och snacks med sugrör. En sådan ska även Freija få, dom har tjattrat om dessa länge efter att ha sett dom i reklam på tv. 
 
Såg en rolig återblick från 2015 på Facebook idag påtal om julklappar. 
 
 
 
 
Så nu fick ni inlägget, som jag egentligen inte orkade skriva färdigt 😉 håll tillgodo mina vänner! 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0