Fridolf & Lempi †

När vi var upp till Kaunisvaara så passade vi på att kika till min gammelmormor och gammelmorfars grav. Gammelmorfar har jag aldrig träffat men gammelmormor har jag träffat fast då var jag liten. Har kort där jag sitter i hennes knä och vi tar fyra generationer kort.

Rabbit, rabbit...

På Lördags kvällen när vi var ner till Torne älven och badade (vi= alla utom jag) så kom den här paddan hoppandes precis framför fötterna på mig. Jösses så jag skrek. Läskiga djur!

BB.

Igår var jag och mamma mu på Bilbingo. Jösses vad vi skrattade. Bilarna bredvid måste ju ha trott att vi var dumma i huvudet som vi höll på. Tyvärr blev det ingen vinst men ett gott skratt sägs ju förlänga livet så vi vann väl iallafall lite livslängd efter allt skrattande.

En helg i Pajala.

I helgen har vi varit på Pajalas gräddhylla, Strandvägen och glassat ;)
Vi har hunnit med bad, fiske, lite shopping, fisketävling, sightseeing, träffa gammel moster m.m.

Pajala lär vi få se mer ut av i framtiden, hehe. Mysig lite by, lite gammeldags sådär mitt uti ingenstans. Barnens trivdes iallafall som tusan med närheten till älven och fint väder hade vi hela helgen. Mamma visade runt på olika platser där hon haft skoj när hon var yngre hon firade ju många sommarlov uppe i Kaunisvaara då min mormor är född där och har massa släktingar där uppe.

Fiske i Torne älv.

Fisketävling i Kalix Älv i Männikkö.

♥

Tjollahopp!

Nu har jag en jobbnatt kvar sen är det heeeelg! Eller ännu bättre jag har en veckas ledigt. Underbart, Jag trodde det skulle bli jobbigt att börja jobba igen men ack så fel jag hade. Det blev inte alls som jag tänkt mig. Sen har jag ju då turen att vara ledig varannan vecka så jag kan inte klaga. I helgen blir det mys med hela familjen + mamma och lillebror. Det blir en helg till i vårat fina tält. Man känner sig lite som en snigel när man har bostaden med sig och bara kan smälla upp det där och då.

Sist jag tältade var nog mellan Sikgatan och Ålgatan i Fisksätra. Alltså hundra år sedan. Ja om man nu bortser från förra helgen då. Vilket underbart väder vi har fått hit upp i norr. Det är vi värda efter flera veckor med kyla som ni ner på bilden har man knappt klarat sig utan tjocktröja men nu är det närmare 26 grader varmt. Då får man inte klaga ;) Hoppas alla får en fin helg det ska vi ha!

Sanatoriet del 3. Utsikt.

Dessa bilder är tagna från den högsta punkten av Sanatoriet nämligen taket. Vi gick upp i tornet som ni ser på den här bilden och sedan ut på taket. Vilken utsikt det var och inte gjorde det saken sämre att det var en vacker fullmåne just denna kväll och ett täcke av dimma.

Sanatoriet del 2. Inside.

På stengolvet intill en trapp låg den här gamla bioaffischen. Filmen hade premiär år 1972 och visades då i Sanatoriets biograf. När vi traskade runt där inne hittade vi även biografen med alla maskiner och grejer som snurrar filmen. Häftigt att se det sådär välbevarat. Inne i filmrummet låg även en till affisch men det var så mörkt där inne så det var svårt att få en bild på den.

Den här Ängeln är en väggmålning i det rum som var det sista rummet innan de döda kropparna lämnade Sanatoriumet. I Det här rummet kunde anhöriga ta farvär en sista gång av den avlidne. Jag såg en dokumentär i Söndags om Sanatoriet och där berättade dom att ur kropparna som dog så plockade dom bort lungorna och eldade upp dom för att minska spridningen av tbc. Inne i Sanatoriet fanns det en lucka i golvet där dom brändes.

Ja det finns massor att berätta, men jag tror jag låter bilderna tala för sig själva.

Sanatoriet del1.

I Lördags kväll kom vi på att vi skulle åka och besöka det öde Sanatoriet i Sandträsk. Det var jag, mannen, brorsan, Angelica och Tobias. Vi gick runt byggnaden och kikade och hittade då ett öppet fönster. Då ringde vi till Allan som har hand om byggnaden och frågade om vi fick gå in genom det öppna fönstret. Det fick vi inte, men som tack för att vi hade informerat honom om det trasiga fönstret så släppte han in oss den vanliga vägen så vi fick vandra runt inne i Sanatoriet i en timme och titta. Han var verkligen super trevlig den där Allan så vill ni besöka Sanatoriet så rekommenderar jag er att ringa honom, nr ser ni på den första bilden i det här inlägget. Bättre att få gå in den vanliga vägen, titta runt ordentligt på hederligt vis.

Det är synd att det varit så mycket inbrott på Sanatoriet det är otroligt förstört invändigt av ligister som inte kan betee sig. Riktigt tråkigt, men det var iallafall kul att gå runt och titta. Jag har delat upp alla bilder i olika delar, tror det blir tre olika delar här i bloggen. Enjoy!

Lille Stålmannen & Super Syrran.

När jag ser Loke i den här outfiten så tänker jag på Ole Bramserud i S.O.S - En segelsällskapsresa. Ole klär ju ut sig till Stålmannen medan Stig-Helmer får vara kanin när dom ska på maskerad. Haha. Så söt. Freija vill allt som oftast inte vara med på kort nuförtiden men ibland ställer hon glatt upp. På senaste har det dock varit snålt på den fronten och det får man ju acceptera.

Jag har fångat en FÅGEL!!!

I Torsdags var vi i Arnemark och hälsade på. Med oss hade vi både blåbärsmuffins och hjortronmuffins som faktiskt bägge fick tummen upp trots utseendet på dom där hjortronmuffinsen.

När vi sitter där och fikar så springer Loke runt och leker med en håv. Ni vet en såndär som man kan fånga småfisk med. Rätt vad det är så skriker ungen rakt ut och ser så lycklig ut! "JAG HAR FÅNGAT EN FÅÅÅÅGEEEL!!!" Ingen tror att det är sant men mamma går dit och tittar och nog tusan har ungen en fågel i håven! Ni ska tro att vi skrattade. Himla busfrö och fånga pippifåglar. Till saken hör ju att ungen älskar fåglar. Sen han var jätte liten har han alltid kallat alla fåglar för "min vän" Gullgubbe!

Man skulle väl kunna kalla det ett kärt vänskapsmöte.

Love is in the air...

Det börjar verka kärlek, banne mej
Sån't där som händer andra, tänka sej

Vi drar! Hepp Hepp!

I Torsdags kväll började det se ut såhär utanför barnens sovrumsfönster...

Ett Öltält under uppbyggnad, som ska roa massor av människor helgen igenom.

Så vi köpte ett sånt här!

Och slog läger hemma i mammas trädgård för att slippa allt oväsen. Master bedroom i bild till höger och kids bedroom till vänster. Jätte tjusigt! Det var lite små knepigt att få ihop det då det saknades bruksanvisning men nog gick det bra tillsist och höll gjorde det hela helgen, sov gott gjorde jag också. Imorse blåste det dock kuling när vi vakna men tälten stod där det stod iallafall. Riktigt hyggligt boende för 695 riksdaler! Tog ett tag att hitta just ett sånt här tält men skam den som ger sig!

Instagrambilder från tältmyset. Vi kikade på senaste Wallander i Fredags kväll innan läggdags.
För fler bilder kika in på Insta Carolinevnilsson.

Kontakta mig!

Bara er fantasi sätter gränserna jag fotograferar efter era önskemål.
 Jag har tidigare fotat barn, bröllop, gravidfotografering, dop m.m. Ta gärna en titt i arkivet till vänster.

Bär och bakning.

I eftermiddags tog vi oss ut i skogen igen, samma plats som igår och nog fanns det lite hjortron kvar till oss som vi "glömde" igår hehe. Underbara bär. Loke var så söt när han luffsa runt i skogen klädd som en riktig liten bärplockare. Jag la upp en bild på Instagram på honom i hans tjusiga outfit, han börjar bli mer skogsvan nu efter 3 dagar i skogen våran asfaltsunge ;) Freijsan trivs som vanligt fint i skog och natur.

Efter bärplockningen blev det en sen middag och sen for vi hem till mamma och rensa och tog en kaffe med brorsan och A. Nu har vi precis bakat muffins på blåbären som vi fick plockade igår.
Man kan ju tro att det går att stoppa det mesta i en muffin... Jag testade med hjortron. Jösses sådant slöseri på dyrbären där! Haha jag vet inte om jag ska våga visa er det hemska resultatet. Men provar man inte så får man ju aldrig veta hur det kan tänkas bli och nu blev det ju pannkaka av mitt lilla påfund så då vet vi det. Never more! Tur att det bara var någon deciliter som gick till spillo.

Okej är ni beredda?? Här kommer dom.... Håll i er!
Nu stryker vi ett streck över det där och glömmer det! Phu...

Bärplockning.

Yahoo jag fick med mig familjen ut i bärskogen. Till och med brorsan och Angelica följde med. Efter en stund började det spöregna kan ju säga att vi var blöta in på skinnkostymen! Det är ju super mysigt att vandra runt i naturen och titta ner i backen och se guldet ploppa upp framför sig. Det trista är ju bara att rensa allt. Blä! Men det jämnar ut sig för det är ju så gott och så värt det.

Imorn tänkte jag baka blåbärsmuffins om jag hinner, tänkte stå på loppisen i Lomtjärn också. Det är många järn i elden just nu känner jag ;) men det gäller att passa på när man har semester.

Egopics!

Oredigerade bilder som mannen har tagit på mig ;) Jätte fint! Tryck på dom så blir dom större. Vi gick ner till Piteälven när vi var i Arnemark så fotade vi litegrann. Så himla fint med all grönska där omkring.

Raindrops.

Kul väder idag verkligen, regnet står som spön i backen och jag som skulle ut i skogen med familjen och leka lite gröngöling. Vi var ut i skogen igår med Loke skrek som en galning men Freija mådde gott i naturen. Loke är verkligen ingen naturmänniska han är ett asfaltsbarn från topp till tå. Livrädd för insekter och annat jox. Vi behövde då inte vara rädda att träffa på något större djur för dom skrämde han nog bort med sitt sirenliknande tjutande, gullgubben våran! ;)

Två instagrambilder från gårdagen. Följ mig! CarolinevNilsson

Våran Prins.

Synd att den här bilden blev så oskarp annars hade de blivit en favorit! Han är ju för go lillkillen. Nu MÅSTE jag ställa in kameran på RAW. Då brukar ju sånt här gå att rädda.

Underbar helg.

Kameran har gått varm i helgen. Vi har tillbringat dagarna och kvällarna i mammas hus och vaktat medan hon har varit på vift. Sen så har vi hälsat på Mormor och E i Arnemark. Riktigt mysig och trevlig helg. Barnen har haft så kul när vi har sovit i mammas hus dom har legat och kollat på gamla vhs filmer. Jag och mannen drog på en gammal vhs rulle igårkväll också när regnet öste ner från himlen. Ronny och Ragge Byhåla! ;D haha snacka om nostalgi. Kollade alltid på det då jag var liten och mannen med ;)

Nu har vi en vecka semester tillsammans sen är min semester slut och P har en vecka till. Man kan då säga att vi njuter. Vädret hade ju kunnat vara en smula bättre men äsch sålänge det inte regnar är det bra.

En galen resa med bil ca 160 mil.

Fredagen den 28/6 bestämde vi oss för att fara ner till Österbybruk (Strax utanför Uppsala) för att "våldgästa" en barndomskompis bröllop. Det blev en resa utan dess like. Vi sov 6 st i våran bil på en rastplats någonstans i mellan Sverige jätte mysigt, jätte trångt! Med en glykoldunk som huvudkudde och ett cykelstöd i ryggen ;) Det var en toppen resa! Tänk om fler skulle va lite impulsiva ;) För dom som inte känner oss så var det alltså en resa på 10 timmar enkel resa om man kör nonstop. Vi for på Fredag kväll och kom hem på Lördag natt. Vi stannade på vigseln och lite fika sen vände vi hemåt igen. Vi överraskade dom riktigt ordentligt. Vi hade en riktigt rolig helg.

En Dalkulle med stil.

Hej, här har ni mig en galen dalkulle!

Jag vet int hur det kom sig men hele jäkle veckan har en prate dalmåle. Det går liksom it att sluute. Fyy faåån. Åh skratte får man göe också dah. Morsan och mormor och alle har fått träffe henne dalkullen. Jag börje med en ny medicin här om veckan, börje fundera på om dalmål var en av de månge biverkningarne typ en på miljånen och jag får den såååklart! Skämt åsido. Hur faaån ska dette shlute(?) Det rolige med denne åkomma är ju att den smitt av sä på omgivningen det är it bare ja som prater dalmål. Nä hörni nu måst jag shlute ska ut och mate Dalahästen. Förresten ses vi på dansbandveckan i Malung? ;)

Pöss och Kram!

Jå jag höll ju på å glömme det är el brusch som ä fotografen te bilden ovan. Jätte fint!

Min Lillkille.

Vanligtvis brukar jag ju fota i raw, och det ska jag också göra men bilderna som kommit upp här ikväll är vanliga jpg bilder för att jag har provat kameran hela dagen. Ja jag kanske ska säga det min tokiga man kom hem med en ny systemkamera till mig! En Canon jag som har varit Nikon men man kan ju ändra sig numera har jag en Canon eos 7D! Helt galet... och sååå mycket att lära men bara provbilderna säger mig att jag och Canonen kommer komma mycket bra överens. Hallelujah jag har världens finaste man♥

Fina Freija.

Min fina tjeja.

Så gulligt

LokeMorbror

Förra veckan.

Det finns så mycket kul att uppdatera om så jag vet inte vart jag ska börja. I förra veckan gjorde vi massor med kul och busigt med vår lilla familj + mamma och Lilla E. Man skulle kunna säga att vi är en smula impulsiva ;) Men vad tusan som mamma sa "Fler skulle våga vara lite mer impulsiva, oj så mycket roligare livet blir" och jag håller med henne till punkt och pricka. Det var länge sen man skrattade så mycket som vi fått göra i veckan och helgen.

Vi var ju till Skellefteå och Lilleputtlandet förra Onsdagen. Det var precis lika kul som förra året. Påvägen hem åkte vi förbi Byske camping och havsbad, jag har aldrig varit där förut men nog lär vi åka dit någon mer gång under en längre tid, där fanns ju massor att sysselsätta sig med. Ang våran helg så tror jag att jag får göra ett helt eget inlägg om det. Den var så speciell så den förtjänar ett eget inlägg ;) haha.

Lite instagrambilder från förra veckan. Jag har även bilder i kameran som kommer upp. Jag jobbar ju min sista vecka nu innan semestern så det finns inte så mycket tid för datorn och blogg. All vaken tid utanför jobbet spenderas med familjen. Men jag antar att bilderna ovan iallafall är "nya" för någon för alla följer nog inte mig på Instagram. Bilderna är från Sikfors, Lilleputt, Arnemark och Byske.

5 dagar kvar till...