Det är ingen leksak! 26 nov.

 

Nu har väl i princip alla leksakföretag skickat ut sina julkataloger. Barnen bläddrar friskt runt och önskar sig allt på engång. Det är bockar vid leksaker dom vill ha eller den första bokstaven i deras namn så att man inte ska blanda ihop med syskonen. Självklart kan man själv inte låta bli att kika runt i katalogerna som kommer. Det pratas mycket om att Genus har kommit in i katalogerna. Nu åker flickor brandbil och pojkarna håller i dammsugaren såg det här om dagen i Aftonbladet. Själv hade jag inte ens reagerat på det när jag bläddrade i katalogerna, antar att dom som är mer insatta och som brinner för genustänket hajade till där, kanske fick dom en strimma hopp om att vi ska sluta vara så inrutade på pojk och flick. Mina barn har alltid lekt med det dom vill, här hemma finns inga pojk eller flickleksaker det är LEKSAKER för alla. Man väljer själv vad man vill och inte vill leka med, men det var inte detta jag egentligen ville ta upp.

 

Det är bilderna ovan! Dessa "leksaker" är från 0 månader - 3 år! Varför i hela friden ska man introducera en Ipad eller Iphone för en bebis?? Vad har exempelvis är 3 månaders bebis ut av att leka med appar på en sådan?? Vad är det för fel på vanliga hederliga LEKSAKER? Mina barn är 3 respektive 4 år och dom har aldrig fått leka med varken min eller min mans Iphone. Jag tycker inte att dom har någon nytta utav det. Äldsta dottern har fått prova en Ipad på förskolan, det ingår tydligen i läroplanen numera. En sådan sak kan jag väl tycka är okej, men jag skulle aldrig köpa en bara för att. Folk som är FÖR att barn leker med Ipads/Iphones förespråkar ofta hur många lärorika spel och appar det finns. Sådant fanns inte på min tid och det blev minsann människa av mig iallafall. Det finns andra minst lika roliga sätt att lära ut saker till barn.

 

Dessutom tycker jag inte att en sak som kostar flera tusen kronor är en barnleksak. Mina barn kommer bli precis lika duktiga som de barn som får leka med dessa dyra "leksaker" jag tycker bara detta är galet! Kalla mig gammalmodig om ni vill men hemma hos oss håller vi oss till de gamla vanliga inlärningsmetoderna. Vanliga spel, papper och penna, bokstavsmagneter osv.

TUMMEN NER för Fisher Price!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0