Recept, den rätta julstämningen.

 

1. Ljuset

 

Fram med adventsljustskar, stjärnor, levande ljus. Ja allt juligt ljus du kan tänka dig!

 

2. Doften

 

Baka, baka, baka! Om ni som jag är lite smålata i köket rekommenderar jag er att köpa färdig pepparkaksdeg från affären. Det funkar precis lika bra och doften är precis den samma som med hemmagjord deg och vad du än gör glöm för sjutton inte Saffranskusarna! Älskar ordet och vem viskade det i mitt öra? Ingen mindre än den underbara Hollywoodfrun Maria Montazami. Saffranskusar luktar mums fillibaba, ställ dörren på glänt och låt grannarna sniffa in den nybakade juldoften. För den late finns även Saffranskusar att köpa i princip färdiga på affären. En liten mix som blandas med vatten, släng på russin in i ugnen och det är färdigt! Ingen doft, doftar så bra som julbak.

 

Sen kan man ju även utan att engagera sig speciellt mycket ställa fram lite väldoftande ljus med jullukt. Finns på Ikea för en billig slant och glöm för tusan inte glöggen! Glögg luktar jul både den med alkol och den alkoholfria som jag föredrar.

 

Vill man sätta kidsen i arbete kan man slänga fram ett par apelsiner och ett paket nejlikor. Låt dom trycka fast nejlikorna och sedan pryder man apelsinerna med ett vackert rött band och hänger upp dom på lämplig plats. Doftar ljuvligt det också, fram tillsdess att dom möglar ;)

 

3. Stämningen.

 

Till detta behöver du:

 

Allt ovanstående, sällskap, och det viktigaste av allt INGEN JUL UTAN Rudolf Andersson! Du behöver alltså en dvd med Julkalendern Sunes jul. Den bästa genom alla tider. Replikerna i den kalendern, ja jag vet inte hur jag ska uttrycka mig. Dom är bara bäst! Rudolf och hans familj är jul. Jul i allra högsta grad.

 

- I År tar jag knäcken Karin!

 

- PÅ OSS ALLA!

 

Bästa är ju när Rudolf ska försöka smuggla ner resterna av jultallriken i en påse och ta med sig hem så kommer servitrisen och ska plocka bort tallrikarna, "Det är till vår hund han äter ju så gräsligt" och Håkan inflikar "Vi har väl ingen hund" "Men snälla håkan vi har väl alltid haft hund, sitter i bilen stackarn, TYST BUSTER VI KOOOMMER! snart. Haha jag får inte nog den familjen. Jag och en vän ska ha ett Sunes Jul maraton framöver, då kommer det skrattas friskt kan jag lova.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0