Att ta tillvara på tiden.

Senast jag var långledig en sommar var sommaren 2008. Då var jag föräldraledig med Freija.
När man arbetar som vikarie är det ju oftast under semestertider man får jobba som mest och
när man har barn är det kanske inte det roligaste, men det blir ju vad man gör det till. Det gäller
att ta tillvara på lediga dagar och de stunder som finns. Det är inte synd om mina barn för att
dom måste spendera större delen av sommaren på förskolan, dom trivs jätte bra där och jag
vet att dom har det bra. Jag arbetar inte speciellt långa dagar då jag själv har valt min procent,
så det finns alltid tid över efter arbete och förskola. Sen har vi ju massor med fritid resterande
dagar och månader på året då man som vikarie har bättre och sämre arbetsmånader.
 
Jag gillar faktiskt att vikariera det kanske låter dumt, men jag jobbar så mycket jag kan och har
samtidigt massor med tid över till annat. Jag har inget schema att följa utan det blir mer att man
tar dagarna som dom kommer. Nu under sommaren har jag ju dock en schema och det är också
skönt för då kan man planera. Vi har några småplaner och utflyktsmål som vi har planerat in
under mina lediga dagar denna sommar.
 
Vi tjuvstartade redan i Onsdags med att fara iväg på Teknikens Hus. Barnen var högt och lågt,
dom sprang runt och testade allt som kunde testas. Kan verkligen rekommendera det stället.
För mig, Freija och Loke betalade jag endast 60 kr. Barn upp till 5 år går in gratis. Under säsong
tror jag priset låg på 70 kr, det är ju inte speciellt farligt då får man vara där hur länge man vill
under den dagen. Vi var där i 4 timmar. Det är inte bara barnen som har kul även föräldrarna.
 
Nästa vecka ska vi fara iväg till Skellefteå på min lediga dag och besöka Lilleputtlandet. Det
tror jag kommer bli riktigt roligt, hoppas bara att vädret är med oss, annars får vi väl klä oss
efter väder. Regnjackor och gummistövlar ;) Fast nog hade det varit trevligt med lite sol.
 
Senare i sommar blir det kanske även en liten resa till Norge. Vi har hittat ett litet smultron-
ställe som verkar värt att besöka, det äventyret måste dock göras över en helg så vi måste
hitta oss en helg som passar allihop. Det jag vill säga med det här inlägget är att man ska
ta tillvara på den tid man har, och planering är a och o. Självklart ska vi hinna med spontana
badturer, fisketurer och annat också. Den här sommaren blir precis vad vi gör den till!
 
Sakerna man gör behöver heller inte bli speciellt dyra, det finns massor man kan göra för
en billig peng. Exempelvis Teknikens Hus som jag nämnde tidigare har man barn under
5 år är det ju i princip gratis. Lilleputtlandet i Skellefteå var inte heller dyrt 80 kr per pers
och då ingår alla aktiviteter. Packa ner picknik istället för att fastna på alla dyra matställen
som ofta ligger belägna bredvid eller inne på de olika äventyrsplatserna. Jag lovar er att
barnen uppskattar medtagen mysig picknikmat i gräset.
 
Nu kommer bilderna jag lovade, ifrån Teknikens Hus tidigare i veckan.
 
 
 
 


Kommentarer
Therese

Dina modeller är verkligen fantastiska <3

Svar: Tack fina du :)
Caroline Nilsson

2012-06-24 @ 10:00:34
URL: http://lillasprattel.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0