Älgkött!


Idag har tre generationer tagit hand om älgkött som vi fått av R. Det blev älgfärs och lite av varje, men jag och mamma hade aldrig klarat av det utan mormor, herregud är ju en hel djungel med alla delar. Dessutom har jag sett den här älgen upphängd på bild det känns lite mystiskt. När man köper kött i affären så är det ju liksom färdigt och fixat i förpackning här får man fixa det själv och det är en smula magstarkt... lite små läskigt!
 
Men nångång ska väl vara den första antar jag. Blir ju kul att laga mat av det sen om inte annat.


Kommentarer
Louise

Jag har ett jättebra recept som är så himla enkelt också!!!
Du har en köttbit som du bryner. Salta och vitpeppra på alla sidor medans den steks. När alla sidor fått fin färg så häller du ivatten. "Koka" i två timmar. Se till att det alltid är ca 1-1, 5 cm vatten i grytan/stekpannan (alltså ska i princip bara botten vara täckt med vatten). När de gått två timmar så plocka upp köttbiten och skär i tunna bitar. Skyn som är kvar i grytan ska bli sås. Lägg ner köttbuljongtärning och grädde. Koka upp och smaka. Tillsätt vitpepper och salt efter smak. Beroende på storleken på köttbiten så varierar ju hur mycke sås man behöver men i de här huset gör jag alltid sås på en liter och då behövs två buljongtärningar för att få till rätta smaken ;) samma goda sås kan man givetvis göra till köttgryta oockså om man vill ha en lite snabbare rätt :)
En till enkel grej man kan göra över en natt är tjälknöl! Du tar en fortfarande fryst köttbit. Värmer ugnen till 75 eller 100 grader. Lägger in isköttklumpen på gallret och stänger av värmen. Låt den ligga där under natten (ca 10 timmar) och lägg sen i saltlag i några timmar :) gott på mackan eller att värma till potatissallad tex. Vet inte hur bra det funkar med nya ugnar, dom släpper ju ut värmen så fort och jag har inte hunnit pröva med våran nya..
Oj det blev en lång kommentar : P hoppas du prövar nåt av det iaf :) Karv är ju också enkelt och gott!

2013-10-14 @ 20:22:49
URL: http://louiseochjon.blogg.se
Louise

Jag har ett jättebra recept som är så himla enkelt också!!!
Du har en köttbit som du bryner. Salta och vitpeppra på alla sidor medans den steks. När alla sidor fått fin färg så häller du ivatten. "Koka" i två timmar. Se till att det alltid är ca 1-1, 5 cm vatten i grytan/stekpannan (alltså ska i princip bara botten vara täckt med vatten). När de gått två timmar så plocka upp köttbiten och skär i tunna bitar. Skyn som är kvar i grytan ska bli sås. Lägg ner köttbuljongtärning och grädde. Koka upp och smaka. Tillsätt vitpepper och salt efter smak. Beroende på storleken på köttbiten så varierar ju hur mycke sås man behöver men i de här huset gör jag alltid sås på en liter och då behövs två buljongtärningar för att få till rätta smaken ;) samma goda sås kan man givetvis göra till köttgryta oockså om man vill ha en lite snabbare rätt :)
En till enkel grej man kan göra över en natt är tjälknöl! Du tar en fortfarande fryst köttbit. Värmer ugnen till 75 eller 100 grader. Lägger in isköttklumpen på gallret och stänger av värmen. Låt den ligga där under natten (ca 10 timmar) och lägg sen i saltlag i några timmar :) gott på mackan eller att värma till potatissallad tex. Vet inte hur bra det funkar med nya ugnar, dom släpper ju ut värmen så fort och jag har inte hunnit pröva med våran nya..
Oj det blev en lång kommentar : P hoppas du prövar nåt av det iaf :) Karv är ju också enkelt och gott!

Svar: Tusen tack för tipset! Ska absolut testa det :) Kul med tips på vad man kan göra med köttet är ju så nytt för mig det här med älgkött.
Caroline Nilsson

2013-10-14 @ 20:25:04
URL: http://louiseochjon.blogg.se
Mamma Evelina

Hehe, och jag är uppvuxen med älgjakt och packa kött ;) Också träffade jag en riktig älgjägare till Karl dessutom. Men de är ju de bästa köttet. Bra att ha tillgång till de :)

Svar: Tycker det var lite märkligt, svårt att sätta fingret på situationen ;P
Caroline Nilsson

2013-10-14 @ 22:40:41
URL: http://loon.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0