Kalla fakta - Skolsnusket!


Nu vet jag inte hur många i skolåldern som läser min blogg men jag tänker iallafall skriva ett par rader om granskningen av skolsnusket som varit på tapeten på Nyheterna denna vecka. Av de man fått se så är det ju fullkommligt VIDRIGT att eleverna ska behöva ha det på de viset som det är. Urin som rinner ut från toaletterna, avföring och alla möjliga kroppsvätskor på toaletter och i omklädningsrum.
 
Jag vet ju själv hur det såg ut på skolorna när jag var i skolåldern i 1-6:an tycker jag toaletterna var helt okej men det lukta unket och instängt lite avlopp, men i högstadiet var det ju skit äckligt! Man gick inte på toaletten i skolan ibland var det nästan så man hellre besökte närliggande buskage istället för att balansera över toasitsen. Jag tänker även på det här med duschutrymmen i gymnastiksalarna i 1-6:an var det sådäääär. Grusigt och jäkligt, mörkgrönt slitet golv och den unkna avloppslukten. URK! Vill vi att våra barn ska vistat i dessa miljöer? Vill vi att våra barn ska behöva gå och "hålla sig" hela dagarna för att toaletterna rent ut sagt ser förjävliga ut? NEJ!
 
Det är väl inte konstigt att magsjukorna sprider sig som löpeldar genom skolorna om det är såhär det ser ut på toaletterna. En toalett ska väl i princip vara den mest hygieniska platsen på skolan? Det vistas flera 100 elever på de olika skolorna runt om i Sverige och städas och hålls efter alldeles för lite!
 
Speciellt magsjukebakterier kan ju leva nästan hur länge som helst om man inte städar ordentligt. Att städa var tredje dag räcker knappast i vintertid för att hålla sjukdomar borta från platser där så många människor vistas under långa dagar. Sen är det ju inte bara toaletter och sådant som granskas utan hela skolmiljön, luften vet jag har varit ett stort samtalsämne genom alla mina skolår. Det klagades jämt på dålig luft i klassrummen men ingenting gjordes åt det "Den funkar, det går inte att få det bättre...." Ni kanske känner igen det.
 
Självklart kan det ju också vara så att ungdomar är allmänt "grisiga" utav sig men då får man väl ta upp frågan och informera elever om hur man beteer sig på en offentlig toalett, någonstans brister det ju. Det är ju solklart. Ska bli intressant att se Kalla fakta i December när dom granskat färdigt skolsnusket med lupp! Jag hoppas på förändring och jag hoppas att mina barn får en BRA skolmiljö när det är dags för dem att börja skolan.
 
Är din skola snuskig? Anmäl då det här!


Kommentarer
Josefine Anerland

Visserligen har min nuvarande skola (går på gymnasiet) varken egen gympasal eller matsal. Så det enda skulle väl isåfall vara toaletterna och klassrummen men dem är faktiskt rätt rena, så kan inte klaga!

2013-10-11 @ 10:48:19
URL: http://josefineanerland.blogg.se/
Milina

Äntligen gör dom nått åt saken!

Svar: Det är ju oacceptabelt att eleverna ska behöva vistas i så hemska miljöer som man redan fått se på tv. Alla måste göra sitt för att få miljön till det bättre. Kommunen, lärare, elever, rektorer osv...
Caroline Nilsson

2013-10-12 @ 00:58:21
URL: http://milina.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0