Kommunen som motarbetar sina anställda.

Kommunen är Älvsbyns Kommun.
 
Som tidigare skrivit så arbetar jag natt inom Älvsbyns kommun. Jag jobbar 4 nätter ledig en vecka jobbar 3 nätter ledig en vecka och så går det runt runt. Varje gång jag går på arbete så börjar jag 16:00 och jobbar till 07:00 alltså 15 timmars vaket nattarbete. För mig har den där 15 timmars turen aldrig varit något problem snarare tvärtom kul att få jobba både kväll och natt så man får träffa folk m.m.
 
Men IGÅR, IGÅR blev just den här 15 timmars turen ett problem för mig. Dom ringde nämligen från förskolan och säger att jag inte får ha barnen där på dagen innan jag går på natt 16:00. Jag ska alltså gå upp 06:00 ca det är då mina barn brukar vakna, sedan ska jag vara med dom hela dagen, underhålla och roa tills jag 15:30 (30 min innan jag börjar mitt skift) får lämna dom på förskolan och gå till jobbet utan någon som helst vila innan ett 15 timmars pass. Vilket då innebär 24-25 timmars vaket DYGN. Är det bara jag som tycker att det låter helt galet? Nej, nej , nej det är många som håller med mig och det fick jag veta igår när jag arg ledsen och irriterad delade med mig om den dåliga nyhetern i en statusuppdatering på Facebook.
 

Jag vet att det inte bara är jag i den här kommunen som har det här problemet. Det är fler med mig. Igår pratade min man med förskolechefen men det gjorde ju varken från eller till utan vi får skriva till politikerna om vi vill ha förändring, ja men eller hur. Vad gör dom åt det? Dom som sitter på sina kontorsstolar och vänder papper 08:00-16:00 dom skiter väl i hur vi nattarbetare har det. Jag tror ju knappast att det sker en förändring såfort dom får in ett brev från mig utan det läggs på en liten hög med andra förslag och sen kanske det gås igenom i sinom tid.
 
Det roliga är att jag har haft samma schema sedan i april och först nu kommer det fram att förskolan gjort fel som godkännt mitt schema. Mannen frågade förskolechefen vad vi egentligen betalar för. Förskolan finns ju inte där när vi behöver den. Det hade hon inget svar på utan det får vi ta med politikerna.... Ja politikerna är det han Bill Nilsson jag ska upp och klia under hakan för att få sova innan jag ska iväg på jobbet? Tror ni inte att han får en god natts sömn innan han går till jobbet varje morgon? Det tror jag. Varför har då inte jag den rättigheten att vakna utvilad innan jag ska utföra mitt arbete?
 
Till och med dom som är arbetslösa har bättre villkor i förskolan än vi som arbetar. I veckan är jag ledig Jag ska ringa min chef, miljöarbetsplatsombudet, facket, och sist men inte minst tänket jag höra om någon tidning känner för att skriva ett par rader om det hela. Vi får väl se...
 
Att sova för att orka med sitt arbete borde vara en mänsklig rättighet!
 


Kommentarer
Lina - Mamma till Wilma och Wiola


Helt klokrent bra skrivet av dig !! Tycker även de är värdelöst att dom som har 15 timmars som betalar lika mycke som en vanlig inte får ha deras barn där över lunchen .. helt jävla otroligt !!! Va fan betalar man för ?? De e fler som känner med dig ! Stå på dig bruden !!! :)

2013-10-19 @ 17:37:58
URL: http://liniz.blogg.se
Louise

När jag jobbade natt åt Älvsbyns kommun fick jag ha Emil på dagis medans jag sov och Jon inte var hemma. Här i Arvidsjaurfår vi med 15timmarsbarn välja om vi vill ha dom på dagis varje dag tre timmar eller tre dar fem timmar. Jag undrar om dom till och med bad oss att välja tre dar i veckan. Vi slipper köra så många vändor (har 2, 2 mil enkel väg till dagis) och så tror jag alla andra 15timmare går dom tre dagarna. Då får han även äta lunch, sova middag och vara med på fruktstunden. Bästa dagiset ever efter vi haft dagis i älvsbyn! Känner en mamma i älvsbyn som är arbetslös och får ha flickan på dagis 15 timmar. Pappan jobbar skift på polar. När mamman skulle söka sommarjobb i januari/februari så sökte dom in flickan på dagis. "Nej det finns ingen plats i sommar, då slår vi ihop förskolorna för att det är så lite barn just på sommarn" VA FAAAN?!?! Dom säger emot sig själv.. Mamman söker till polar ändå så kan hon och pappan få sluta lite tidigare/senare på dagar nätter och kvällar för att det alltid ska finnas någon hemma med flickan. En månad innan sommarjobbet så hör dagis av sig och säger okej till en plats över sommaren. Flickan skolas in till tre timmar fem dagar i veckan. När sommarjobbet startar får dom bara utnyttja dagisplatsen den tiden dom löser av varandra på jobbet varannan vecka. Då mamman jobbar fm och slutar två jobbar pappan em och börjar två. Då får flickan vara en timme på dagis. Mitt i hennes vanliga sova middag tid. Hela hennes dag rubbas. Dessutom går de ju inte ha henne på dagis när den ena slutar 22.30 och den andra börjar då. Eller då den ena slutar klockan sex oxh den andra börjar då. Dom får ha hon på dagis mindre än 15 timmar i veckan även fast de är minimum och betalar för 15.. Den familjen ställer säkert upp om det ska skrivas i nån tidning!
Svårt att förklara... hoppas du förstod liiite åtminstone ;)

2013-10-19 @ 19:22:42
URL: http://louiseochjon.blogg.se
Emma-Minnahs mamma

Helt rätt, stå på dig! Så jäkla dåligt gjort av kommunen!

2013-10-21 @ 19:49:52


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0