Vem är du, vem är jag!

Igår på kalaset kom vi in på det här med roller. Vilken roll man har som förälder är man den snälla, den "dumma" ja det finns ju endel roller och ibland kanske man hoppar mellan flera. Jag brukar kalla mannen för Hitler ibland när han väller fram och tjurar över det ena och det andra jag är mer tilbaka dragen och väljer mina strider. Man kan inte tjata och gnälla om allt jämt.
 
Ett exempel var i helgen när vi var borta på hotell. Barnen åt väl inte sådär jätte bra men jag brukar tänka att dom äter när dom är hungriga ingen utav dom är underviktig så dom får i sig precis vad dom behöver och dom går inte under för att dom petar i maten en eller två dagar. Mannen däremot han tycker att dom ska ju faktiskt äta vare sig dom vill eller ej. Nä man får vääääälja sina strider försöker jag printa in i honom. Gnäller man och tjatar om allt så kommer barnen aldrig lyssna för såfort vi föräldrar öppnar munnen vad det än gäller så hör barnen bara gnäll gnäll gnäll. På senaste tiden har mina barn varit väldigt trotsiga ibörjan var det en KAMP! Idag går de mycket bättre. När jag är bestämt då är jag bestämd och det fungerar.
 
Ibland när mannen kommer hem från jobbet så drar jag mig tillbaks just för att jag har varit med barnen hela veckan och både jag och dom är trötta på varandra och gnället för ibland känns det som att man inte gör annat än gnäller och dom skriker. Då är det skönt att bara luta sig tillbaks och skicka vidare frågor till pappa. "Fråga pappa" Varför ska jag alltid vara den som blir tillfrågad vi är ju två föräldrar. Fast det vet man ju själv barn är inte dumma det är klart att man frågar den som oftast säger ja eller den som är lättast att övertala. Tror nog att det flesta av oss varit där på ett eller annat sätt.
 
I Helgen så sa Loke att pappa var dum, då fråga jag varför, nä han bara är det! Då sa jag är han dum för att han är bestämd och inte ger med sig för ditt gnäll? JA! Sa Loke då. Haha
 
Det är inte alltid lätt det här med uppfostran. Man kommer från två olika familjer där båda är uppfostrade på olika sätt och sedan ska detta på något vis flätas samman men det bästa av båda delar. Dock tror jag nog att jag och min man har en ganska lika uppväxt och uppfostran så våran sammanflätning är/var nog inte så svår.
 
Vilken förälder är du?
 
Jag är hård och sträng när det behövs, jag väljer mina strider och jag lutar mig gärna tillbaks när pappan i huset är hemma, då är det hans tur att stå med pekpinnen.
 
Det är ett brett ämne och det finns massor med delade åsikter. Vilken åsikt är din?


Kommentarer
Line

Hej. Sikke en fin blog du har! Kig forbi min hvis du får lyst :)

//Line
www.Linebiine.blogspot.com

2013-10-02 @ 22:35:48
URL: http://linebiine.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0