Kvinnor och män eller tvärtom.

Är du en sådan som alltid står med maten färdig, dammvippan i höger hand och brödkaveln i den andra, när mannen i hushållet äntrar dörren? Jag är less på att höra om allt mansgriseri. Kvinnor ska göra si och männen så. Hushållet är uppdelat i att kvinnan lagar, mat, städar, tvättar, diskar, tar hand om barn och handling medan männen "ska" sköta grovarbetet. Vem har bestämt det?
 
Dessa helt befängda uppdelningar är jag så jäkla emot som det bara går att bli. Är det någon gång jag tycker det ska vara jämnställt så är det inom familjen. Mannen ska kunna göra precis samma saker som kvinnan utan gnäll och kvinnan ska såklart kunna göra "mansgörat" Här hemma har vi aldrig ens behövt ha den diskussionen utan vi hjälps åt med allt. Självklart förstår jag om vissa trivs i situationen med den gammeldagsa uppdelningen men jag tolererar det inte och det tycker jag ingen som inte trivs med det heller ska behöva göra.
 
Kanske är detta en känsligt ämne men på senaste tiden har jag hört så mycket om det så jag känner för att skriva av mig. Alla har ju olika åsikter. Samma sak kan jag irritera mig något ofantligt på en viss person som i princip tycker och tänker att JAG ska vara hemma 24/7 och ta hand om barn, familj och hushåll så min man kan jobba borta och försörja oss. Asså sakta i backarna men vi lever fasen i år 2014 och får jag en fast anställning efter 8 års vikarierande tackar jag gladeligen JA till den. Vad säger att jag ska behöva sitta hemma medan han ska jobba? Tänk om han skulle vilja sitta hemma. Nu har vi ju tur att mannen får jobba på pendlingsavstånd till hemmet så det fungerar med mitt jobb och mitt schema och så tycker jag det ska vara. Självklart ska ingen av oss behöva avstå jobb för den andra utan sådant får man ju lösa till det bästa.
 
När vi ändå snacka jämnställdhet och sånt där kanske folk undrar - Hur ska ni göra med föräldraledigheten? Vi kommer inte dela 50/50. Mannen vill inte dela det så utan han vill hellre jobba och det har båda kommit fram till att det känns okej. Han har ju sin del av föräldraledigheten som han måste ta ut de dagarna han inte kan säga bort och dom kommer han givetvis ta ut när han känner för det. Jag kommer förmodligen gå tillbaks till mitt jobb i höst och jobba mina helger. Så när jag jobbar mina helger kommer han vara hemma med barnen.
 
Alla gör precis som dom vill jag sitter inte här med någon pekpinne utan jag förklarar hur jag ser på saker och ting. Alla har vi olika tycke och smak, men jag tycker att alla har rätt att trivas i sin situation.
 
Tack för det!
 
 
 
 


Kommentarer
Johanna

Bra skrivet! Var får du all din inspiration från? :)

Svar: Haha ja du bra fråga ;) hehe.
Caroline Nilsson

2014-03-18 @ 16:53:57
Lina - Mamma till Wilma & Wiola

Så klok du är :) alla ska givetvis få bestämma de själv :) å vill min Karl laga mat å jag fylla pellets så gör vi så :) i våran familj är de jag som skottar tex :) så jag håller me dig :)

2014-03-19 @ 21:24:36
URL: http://Liniz.blogg.se
Malin

Håller med dej fullständigt! Vi lever på 2000-talet och inte på 40-talet. Hur skulle tex pensionen se ut om vi kvinnor bara var hemma och inte hade en egen inkomst? Jag är verkligen ingen hemmafru, jag vill jobba både för att det är kul & för att tjäna egna pengar. Är så less på trångsynta människor!
Sambon har varit hemma med barnen då jag valde att börja jobba 38% under min f-ledighet & det är bara bra. Männen ska oxå kunna ta ansvar i hemmet, laga mat, sköta barn osv

2014-03-31 @ 20:31:45
URL: http://maaalinp.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0