Regler för fyrverkerier.

Igår efter middagen hos mamma så tänkte karlarna smälla lite raketer utanför huset, men tji fick dom när en utav grannarna kom och påpekade att man inte fick smälla några raketer före klockan 00:00. Om så nu är fallet tycker jag att Älvsbykommun skulle hålla sin sida uppdaterad gällande detta, för nu står det nämligen att man FÅR avfyra raketer från 12:00 på nyårsafton till 03:00 följande dag.
 
Det är lite dubbla budskap om någon annan kommer och säger annat. Visst förstår jag att endel djur är rädda, men folk vill ju smälla raketer på nyårafton. Jag gör det inte, men många andra. Sen tror jag folk som avfyrar dom innan tolvslaget oftast gör det för barnens skull, för att små barn vill se fyrverkerier innan dom går och lägger sig. Dom orkar inte hålla sig vakna till tolvslaget då det flesta andra skjuter raketer.
En annan sak jag funderar på nu när ämnet kom upp är det årliga fyrverkeriet på Skyltsöndagen, är det någon som har klagat över det? Det om något fyrverkeri är ju onödigt isåfall i mina ögon. 10 minuters pang pang och djur som hör det och befinner sig i närheten blir rädda även då. Det kanske inte går att jämföra med nyårafton men det är principen. Varför ska det då få smällas då och inte på nyårsafton som iallafall är något att fira. Då kunde dom flytta på det fyrverkeriet till nyårsafton istället så slapp allmänheten skjuta på nyårsafton...
 
Äh jag vet inte men jag tycker dom kan vara lite mer tydliga på kommunens hemsida om vad som gäller.
 
 


Kommentarer
Johanna

Håller med dig!

2013-01-01 @ 13:41:45


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0