Förskolan.

JAG RUTTNAR PÅ HELA FÖRSKOLESITUATIONEN!
 
Freija går nu sista året i Förskolan, sista året på förskolan har dom äldsta barnen förmånen att fara på badhuset varannan vecka. Självklart infaller detta på den veckan som Freija inte får vara där för att mitt arbetsschema är som det är. Jag får ha mina barn på förskolan det dagar jag arbetar. Visst det är jag helt och hållet med på men mina barn är där 5 dagar en vecka lediga nästan två veckor på raken, eftersom att mitt arbetsschema ser ut som det gör och jag jobbar natt det är inte jag som blir lidande utav detta utan BARNEN! Loke vill inte ens gå dit och Freija velar fram och tillbaks om hurvida hon vill vara där eller inte.
 
Eftersom mina barn är där så pass sällan tycker jag att dom kunde få vara någon dag mellan 8-11 för att hålla kontakten med kompisarna och inte missa så mycket, för ja dom missar massor. Det roliga tycker jag är att sist det var föräldramöte så lät det lite som att förskolan fått en knäpp på fingrarna att dom skulle följa någon viss läroplan det här och det här ska barnen ha med sig då dom börjar 6 års på skolan det finns alltså en LÄROPLAN även i förskolan för barn 1-5 år. Denna läroplan måste ju då mina barn missa endel av då dom är lediga så mycket. Självklart finns de säkert barn som är hemma tills dom börjar skolan och som också missar detta men jag betalar. Jag betalar samma belopp varje månad för att jag har en plats i förskolan det spelar ingen roll om dom så skulle vara borta 31 dagar en månad så dyker ändå räkningen upp där just för att jag håller en plats. Ska då inte mina barn få det jag betalar för?
 
Jag är extra upprörd över Freija. Detta är ju som sagt sista året innan skolan börjar och jag tycker det borde ses som en viktig grej att barnen håller ihop och känner en trygghet hos varandra det är ändå några utav dom som kommer följas till skolan och gå i samma klass. Kanske allihop, vad vet jag hon kommer då inte bli satt utan något bekant ansikte i en klass, men det jag vill komma fram till är att barnen som är på förskolan alla dagar eller åtminstone flera dagar i veckan dom får en speciell relation, medan Freija hatti fnattar och kommer 5 dagar en vecka och sen är hon borta i nästan två veckor då blir det lite utanför och det är så hon verkar känna det.
 
Hade Freija fått vara där någon mer dag 8-11 som dom arbetssökande/föräldralediga m.m. får ha sina barn då hade jag inte klagat. Loke kan jag ha hemma om det skulle vara så det är liksom inte för min skull jag gnäller utan för Freijas. Loke har inte det behovet i år som jag menar för honom kommer det behovet nästa år. Jag förstår inte varför mina barn ska komma i kläm för att jag som förälder jobbar som jag gör.
 
Hade jag kunnat hade jag sagt upp platsen och skitit i allt vad förskola heter men jag har en plikt ett jobb att sköta, jag gör liksom mitt för att sova gott om natten och behöver förskolan det dagar jag jobbar.
 
Ang badhuset också så fick jag veta att Freija får visst följa med varannan Torsdag om JAG följer med och håller koll på henne. Det gör jag så gärna men då kan vi gå på badhuset vilken dag som helst i veckan istället om det ska vara så. De barnen som är på förskolan 8-11 varje dag i veckan behöver minsann inga föräldrar med sig. Jag förstår dock inte skillnaden.
 
För er som undrar är det så att man är arbetslös eller föräldraledig så får man ha sina barn mellan 8-11 på förskolan mån-fre. Går du på schema får du ha barnen de timmar du arbetar/sover om du har arbetat + resetid mellan förskolajobb. Pluggar du får du ha dom enligt ditt schema Osv...
 
Nä jag ruttnar på hela situationen!
 
Inte ett ont ord sagt om pedagogerna dom är jätte bra, men reglerna det är ju inte klokt! Jag förstår såklart att det måste finnas några förhållningsregler men som sagt det irriterar mig att barnen hamnar i kläm. Dom hade liksom fått mer samhörighet med sina vänner om jag skulle vara arbetslös och det är inget jag eftersträvar. Nä slut gnällt, det gör ju ingen skillnad iallafall.


Kommentarer
Anonym

Kan inte annat än att hålla med dig. Förskolan ska ju vara för BARNENS bästa, heter det så fint. Men det är de minsann inte alltid. Hade precis samma problem som dig när min äldsta gick förskola.

2013-09-30 @ 20:34:43


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0