FL/BB Dag 2.



Hade skrivit ett långt inlägg på förmiddagen idag men det verkar inte ha publicerats eller hamnat i utkorgen. Så jag får väl börja om. 

Tänkte skriva ett inlägg om gårdagen. 

Sov super dåligt första natten på sjukhuset. Somnade ca 02:30 och blev väckt 05:20 för att ta ett fastevärde då blodsockret kunde höjas av kortisonet jag fått för bebisens lungor. Men blodsockret låg jätte fint. 

Klockan 07:30 kom frukostbrickan in på rummet. En fil tallrik, två smörgåsar med ost och grönsaker, juice och varm choklad. 

Sen efter frukost fick jag gå försiktigt till förlossningen för att göra en ny ctg-kurva och ta blodtryck. Låg med ctg-apparaten på i 45 min och hade värkar var 7-8 minut. Men sen avtog dom tack och lov. 

Gick tillbaks till bb där det vankades lunch. En god timjan köttgryta med ris och grönsaker. 


Sen blev det en hel del tv tittande. Tack och lov för tv apparaterna dom installerat på alla rum på bb. När vi fick Freija och Loke hade dom inget sådant.

Middagen var inte lika förtjusande som lunchen. Det serverades strömming med potatismos och en jäkla massa fiskben. De flesta i matsalen var rörande överens om att fiskpinnar hade varit godare ;) tur att man fick efterrätt iallafall. Mannafrutti. 


Klockan 18:15 fick jag sista dosen kortisonspruta för bebisens lungutveckling. Jag frågade lite mer om sprutan och det är tydligen som doping. Lungorna utvecklas i raketfart, men det är inget farligt för varken mig eller bebisen. Jäklar vad hårdhänt hon var barnmorskan när hon stack in sprutan i rumpmuskeln. Det kändes hela vägen ner i tårna. Så kändes minsann inte den första sprutan. 

Efter sprutan hämtade bm en rullstol så fick jag en guidad tur på neonatalen där vi kan hamna om bebisen bestämmer sig för att komma ut. Det var skräckblandad förtjusning. Jätte trevlig personal, fina salar och dom berättade ingående vad som kan bli aktuellt just i vårat fall. Så man känner sig ganska trygg med den vetskapen nu. Sen sa dom att håller sig bebisen inne till 36+3 eller 36+4 skulle allt vara lugnt. Då kanske vi inte ens behöver hamna där.

Efter det serverades kvällsfika likadan bricka som till frukost minus fil tallriken. 

Sen slog dom på en ny ctg-kurva men denna gång fick jag göra den i sängen på rummet så jag kunde kika på tv samtidigt. Lyxigt ;) hehe. 

Klockan 23:00 somna jag som en klubbad säl. Vaknade 02:00 av att jag kallsvettades och började må sjukt illa. Undra om det var pga sprutan. Det gick iallafall över så jag kunde somna om till 07:30. Fortsättning om dag 3 (idag) får ni senare. 

Måste även passa på att tacka för alla fina kommentarer jag har fått på Instagram och Facebook. Det värmer. 
❤️



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0