Besök på förlossningen 5/5.

I Måndags var vi på förlossningen igen. Jag har ju långa och onda värkar i mellan åt. Dom kommer inte alltid regelbundet men livmodern kändes helt utarbetad på kvällen jag skrev ju det tidigare att det var som världens träningsvärk. På förlossningen fick jag göra en CTG-kurva, lämna urinprov och göra en undersökning i den nedre regionen. Ctg-kurvan såg bra ut värkar med 10 minuters mellanrum som var starka. Urinprovet var bra men dom skickade i alla fall iväg en odling för säkerhetens skull. Undersökningen i nedre regionen visade att tappen var som sist men nu var jag öppen hela 1 cm. Men öppen kan man ju vara flera veckor innan förlossningen som omföderska det var jag ju med Loke också så jag känner mig inte oroad det är som de är.
 
Vi fick valet att åka hem eller sova på patienthotellet. För läkaren sa jag kan inte lova att det inte kommer hända nåt mer och ni bor ju en bit ifrån men samtidigt behöver det ju inte hända något alls. Vi åkte hem och det har ju inte hänt något speciellt under dessa två dagar vad jag vet. Jag skulle höra av mig så fort jag kände något nytt symtom. Läkaren tyckte även att jag skulle göra en uppföljning på mvc idag den 7/5. Så den uppföljningen var jag på imorse.
 
Allt såg bara bra ut, Tjorven är fixerad med huvudet neråt. Magen hade samma mått som sist, blodtrycket var högre än vanligt med helt okej. Tror det berodde på att jag gått dit. Annars har jag ju alltid åkt bil, jag och Loke hade lite bråttom när vi traska iväg. Nästa dejt med Maggan blir den 21/5. För hon skulle vara ledig. Skulle det vara något där i mellan skulle jag bara kontakta den andra BM eller förlossningen.
 
Nu har det ju dock varit väldigt lugnt i magen dom senaste två dagarna så det kanske är på väg att lugna ner sig helt. Så får jag gå över tiden 2 veckor istället hehe. Jag vill bara ha en mogen och frisk Tjorv.
 
Förresten så frågade jag på förlossningen vad som skulle hända om vattnet gick. Svaret var antingen sätter värkarna igång, och då försöker dom stoppa det. Man kan tydligen gå med vattenavgång i flera veckor om det är risk för prematurfödesel. Det visste inte jag, jag trodde dom plocka ut bebisen, men så var inte fallet. Här på mvc har dom sagt åt mig "Går vattnet lägg dig ner, ring ambulans, för då kommer barnet" eh okej? Vad ska man egentligen tro på. Inte dundra Loke ut som en raket när vattnet gick. Allt är verkligen individuellt vid varje graviditet. Ingen av mina tre graviditeter har varit den andra lik.
 
Efter mvc besöket idag så tog jag och Loke en fika på Centrum sen gick vi på Öbergs och kollade på färg till våra kabeltrummor vi har i trädgården. Vill måla dom in två fina pastellfärger.
 
 


Kommentarer
Sara

Hoppas han håller sig tilö v37! Tycker de e lagom 😉 bägge mina startade med vatten, värkar varannan minut och typ fullt uppen. Så ja väldigt olika!

Svar: Loke kom ju också i v37 men var helt färdig. Freija i v39 så jag har ju aldrig behövt gå över tiden. Får väl se hur det blir nu men absolut vecka 37 hade varit de bästa. Byter och går in i vecka 36 på måndag :)
Caroline Nilsson

2014-05-10 @ 10:23:59
URL: http://zasata.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0