Att jämföra.

Jag tycker det är intressant att jämföra utvecklingen mellan mina tre barn. Vad vägde Freija när hon föddes, vad vägde Loke och Thor? Hur långa var dom vid 1 år och hur skiljer sig eller liknar dem varandra i utvecklingen. Igår till exempel la ja in Thors 1 års vikt i kurvan jag har på telefonen.
 
Loke vägde mest, hela 16 gram mer än Thor som kom tvåa. Loke var dock 0,5 cm kortare än Thor. Freija spelade inte alls i samma liga. Hon vägde hela 2,5 kg mindre vid 1 år och var ca 5 cm kortare än pojkarna. Men Freija var tidigare i utvecklingen. Vid 1 år "pratade" hon eller hon använde sig av ett flertal ord. Kaka, mamma, pappa, titta, lampa osv och frågar man exempelvis en talpedagog så är till och med "Gaga, babba,dadda" prat, men nu menar jag riktiga ord. Sedan gick hon innan 1 årsdagen.
 
Loke började gå när han var ca 13-14 månader. Han sa några enstaka ord som 1 åring men inte många. Hans tal exploderade istället vid 2 år då han slutade med nappen. Thor tog sina första staplande steg 3 dagar innan 1 års dagen. Idag 11 dagar senare så knallar han på riktigt bra när han känner för det. Ordmässigt är det mest "Mamma, pappa, Eija, nam nam" Jag tycker det är fantastiskt med alla dessa olikheter. Samtidigt är dom så lika i sättet alla tre trots att dom är tre helt olika individer.
 
Något jag minns med första barnet var alla jämförelser med andras barn. Usch så trist det var. Det förstörde liksom njutningen av tiden med barnet. - Kan hon sitta - Kan hon stå - Vad väger hon - Hur lång är hon - Hur mycket äter hon - Kryper hon - Går hon osv osv. Allt var en ständig stress i jämförelse med andra barnet. Man kände sig inte lika trygg i mammarollen då som man gjorde sen med både andra och tredje barnet. För en förstagångsförälder är det ju inte lätt att veta hur och när saker "bör" ske. Är hon sen? Herregud unge nu måste du väl ändå lära dig gå för hen och den kan ju faktiskt det fast hen bara är 8 månader...
 
Är det något jag lärt mig så är det just att alla barn och människor är UNIKA! Vi ser olika ut, lär oss olika fort men alla är minsann precis lika bra för det. Allt har sin tid och just när det gäller små barn så känner jag bara släpp stressen och NJUT istället.
 

Ni är underbara precis som ni är


Kommentarer
Fanny

Fina barn! :)

2015-06-04 @ 13:36:39
URL: http://glitteruggla.blogg.se/
Robex Lundgren

fin bild

2015-06-04 @ 13:39:30
URL: http://ghgumman.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0