En vecka i Uppsala.

På måndagen kom taxin och hämtade oss hemma och körde oss till Kallax. Pinsam tystnad i taxin hela vägen. Ni vet sådär så man håller på att få ett galet skrattanfall för att det är så jäkla tyst. Vi kom iallafall fram till flygplatsen, checkade in, slog in vagnen i en plastsäck och gick igenom säkerhetskontrollen utan anmärkning 😆

På flygplatsen tyckte Thor att allt var jätte spännande, han kikade in i den lilla taxfree butiken, flirtade med medresenärerna och flygvärdinnorna.

Vi flög första klass så vi satt längst fram med gigantiskt benutrymme. Sen fick vi välja vad vi ville ur mat/fika sortimentet gratis. Vi tog varsin kaffe, en muffins och chokladgodis👌🏼

Thor satt i mitt knä halva vägen och pappas knä sista halvan. Allt gick bra fram till att vi började gå ner för landning  då blev det lite otäckt i lillemans öron. Han fick en pekbok av en utav flygvärdinnorna med djur och flygplan i.

När vi landat på Arlanda så tog vi pendeltåget två stationer till Uppsala. Sen gick vi från centralstation till hotellet.

När vi installerat oss på hotellet så knatade vi hela vägen till sjukhuset för att vi skulle hitta dit morgonen där på.
Det var typ 1 mil att vandra från hotellet till sjukhuset. Tur vi är alerta.

Jösses vad mycket cykelfolk det är i Uppsala. Cyklar överallt.

Efter våran långpromenad gick vi och åt varsin vulkanpizza på en närliggande pizzeria vid hotellet.

Så jäkla spännande var den inte. Pizzan alltså. Nog har man ätit bättre.

På kvällen var vi bara på rummet och kollade på tv. Duschade Thor inför operationen och bara tog det lugnt. På kvällen ringde dom från sjukhuset och berättade vilken tid vi skulle infinna oss på sjukhuset. Thor skulle vara fastande så det blev ingen hotellfrukost för honom. Kändes lite dumt att vi fick sitta där och mumsa medan han fick titta på.

Vid 09:00 tiden på tisdagen var vi på sjukhuset. Thor fick Emla plåster på båda fötterna och bandage. Sen väntade vi och väntade i flera timmar. Thor fick bara dricka saft, ingen mat ingenting. Vi träffade en liten pojke på avdelningen som också skulle opereras han var färdig duschad och skulle rullas ner på operation innan oss, men hips vips blev alla operationer den eftermiddagen inställda pga akuta operationer av nyfödda bebisar som hade fötts sjuka 😢 helt förståligt men sååå jobbigt när man verkligen laddat psyket för att lägga sin son på operationsbordet.

Vi blev ombedda att komma tillbaks morgonen där på igen. Dom skulle återigen ringa om tiden på kvällen. Vi skulle iallafall få ligga som nr 1 på operationslistan.

Resten av dagen tillbringade vi på stan. Vi gick, gick och gick. Gata upp och gata ner. Över 15000 steg fick vi ihop.

På kvällen så duschade vi Thor igen inför operation. Sen låg vi på rummet och kollade på tv. Vid 20:00 ringde dom från sjukhuset och sa att vi skulle infinna oss där klockan 11:00 dagen där på och operationen skulle bli av vid 12:00.

Sen var det samma frukost procedur morgonen där på. Thor fastade och vi åt frukost. När vi gått halvvägs av vägen till sjukhuset ringer dom och ställer in alla operationer igen(!) här håller jag f*n på att bryta ihop! Jag vill hem till mina stora barn. Hur ska vi lösa barnvaktsfrågan!? När man väl är här vill man ju få operationen överstökad.

Vi fick två alternativ.

1. Åka hem och vänta på en ny kallelse och det kunde bli samma med inställda operationer igen.

2. Chansa och vänta på morgondagen och stå som nummer 1 på operationslistan.

Vi valde nr 2 och kunde lyckligtvis skaffa barnvakt åt Freija och Loke för två nätter till.

Nu hade vi typ en hel dag att göra av med i Uppsala. Vi tog bussen ut till Ikea.  Åt lunch. Kikade i nån affär och sedan blev vi tipsade om ett köpcentrum där man kunde fördriva tid. Så vi tog bussen dit också.

I köpcentret låg den grymma butiken TGR där köpte vi varsin liten present till Freija och Loke. Allting är så billigt i den butiken så vi hittade två presenter för 70 kr. Freija fick ett halsband med en mussla som man var tvungen att öppna själv för att få ut en pärla som man sedan satte i halsbandet. Pärlorna hade olika färg och olika betydelse.

Loke fick ett spel där man ska föra en pinne runt en stål grej utan att nudda stålgrejset om man nuddar så förlorar man och spelet spelar upp en trudelutt.

När vi hade vandrat runt köpcentret kände vi oss klara och åkte tillbaks till hotellet och bara tog det lugnt, drack kaffe och kolla på tv. Duschade Thor igen inför morgondagens operation.

Skriver ett eget inlägg om själva operationsdagen.