Operationsdagen.


På kvällen innan hade Thor för tredje gången fått en ordentlig dusch inför operationen. 

På morgonen satte vi själva på Emla plåster och bandage på båda fötterna där dom senare skulle stoppa på dropp och annat aj aj. 

Klockan 7:30 skulle vi vara på sjukhuset, så denna dag missade vi frukosten allihop. Det spöregnade när vi traskade till sjukhuset. Som tur var hade jag min regnjacka och Thor hade regnskydd på vagnen. Mannen däremot hade bara en vanlig luvtröja. 

Väl framme på sjukhuset visste vi ju inte om det skulle bli operation eller ej, så vi väntade och väntade. Vi och flera andra. Vi drack kaffe, Thor fick en piggelin. Idag var det inga akutaoperationer men då var det personalbrist istället. Vi hade operationstid 08:00, men den sköts fram. 

Vid 8:45 började Thor bli trött så vi tänkte i förebyggande syfte bada honom en sista gång inför operationen och ta på honom sjukhusskjortan. Precis när vi stoppar honom i badet ringer dom från operation och säger att vi ska vara där 09:00. 

Så det blev ett snabbt bad och så fick han "lull lull" medicin, så han blev trött och lite smått berusad. Vi bäddade ner honom och babblarna i sängen och rullade iväg. Oj vad vi rullade, sjukhuset var ju hur stort som helst, vi åkte hiss och vandrade i långa korridorer med Thor liggandes i sjukhussängen. 

Sen var vi framme. P fick ta på sig operationskläder eftersom det var han som skulle vara med vid sövningen. Jag pussade och kramade min älskade skatt och sen kom operationsfolket då började Thor skratta för dom såg så roliga ut i sina kläder. Sen rullade dom in på operation och kvar satt jag i väntrummet. 

Jag hade inte klarat av att se sövningen och jag ville att Thor skulle ha en trygg och stark pappa med sig som klarar det där bättre utan att gråta. 

Ca 10 minuter tog det sen var P tillbaks i väntrummet med mig. Första timmen gick bra sen började mina nerver traska utanpå kroppen jag var såååå nervös! Sååå rädd. Operationen skulle ta mellan 2-2 1/2 timme. När två timmar hade gått satt jag bara och hoppade med benen. "Ge tillbaks MITT barn!!!" Ganska precis 2 1/2 senare kom en sköterska och hämtade oss till BUVA men hon hämtade oss försent. 

Thor hade redan hunnit vakna en gång, utan att vi var där, vi hans trygghet mamma och pappa. Så då hade dom gett honom ytterligare en dos morfin. Lilla älskade gubben. 

När vi kom in låg han där i den stora sängen med en blå tratt upp i ansiktet med syrgas. Han sov. Jag tyckte han andades så häftigt, täcket åkte fort upp och ner. Efter bara några minuter vaknade han, givetvis var P på toaletten då och där satt jag. Sköterskorna ville att jag skulle ta upp honom i famnen. 

Då fick jag en panikattack som jag inte har haft på flera månader. Thor kråla som en orm i min famn han var helt borta men snurrade och krålade allt han orkade. Det var slangar kors och tvärs och han drog i dom. Pulsmätaren slängde han iväg och det såg nästan ut som att han ville rymma ur sin egen kropp. Lilla lilla hjärtat. 

Tack och lov kom P. Han fick ta över. Jag dolde min panikattack väl. Jag andades så som jag fått lära mig och efter ca 10 minuter hade jag andats iväg attacken. 

Sköterskorna ville att han skulle ha pulsmätaren på foten. Det ville inte Thor. Såfort dom satte på den så drog han av den. Sen kom dom med en iPad som han kunde titta på och en piggelin. Piggelinen var INTE populär(!) han hade ju fått en precis innan op. Han kanske kom ihåg det och kopplade ihop det med något dåligt. 

På ipaden kollade vi på babblarna jag satt där och sjöng babblarna sångerna för honom då blev han lugn sen somnade han hårt igen och en sköterska från dagvården kom och hämtade oss. 

Jag och P fick köra Thors säng upp på avdelningen. Thor sov i sängen hela vägen. När vi kom upp på avdelningen igen märkte jag hur hungrig jag var. Vi hade inte ätit något på hela dagen. Bara druckit kaffe. Så jag gick iväg och köpte baguetter till oss. 

När vi sen satt bredvid Thors säng och glufsade så vaknade han. Droppet pep det var slut. Thor såg P's macka och ville direkt ha skinka. Han låg i sängen och smaska i sig sen åt han ost och drack en flaska välling. 

Innan vi fick lämna sjukhuset så var Thor tvungen att kunna äta och kissa och det fixade han ju galant. Efter maten så koppla dom bort alla sladdar så gav vi honom smärtstillande och bytte blöja, sen fick han klä på sig sina egna kläder. 

Sköterskan fixade en taxi till oss så att vi slapp gå hem till hotellet i regnet. 

När vi kommer ner till entrén och väntar på taxin skiner solen för fullt, men det var skönt att slippa gå den långa vägen. Thor sov när vi lyfte in honom i taxin och när vi lyfte ur honom. 

Tillbaks på hotellet så sov både Thor och P i kapp medan jag låg och lyssnade på Thors andetag. Inte kunde jag sova inte. Vid 17:00 så väckte vi Thor och gav honom smärtstillande igen. Sen så åt Thor och P kinamat på rummet från en närliggande restaurang. Själv åt jag laxpaj. 

I det stora hela gick allt väldigt bra. Operationen och dagarna här efteråt. Han har förvisso dragit plåstrena både under naveln och i ljumsken men allt ser fint ut. Stygnen sitter ju på insidan. 

Så himla skönt att allt är över nu. Hoppas aldrig mer behöva operera något av mina barn. Hemska upplevelse men ibland är det ju behövligt. 
❤️ 

VÄRLDENS BÄSTA THOR




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0